Onze School

Recente Berichten

Over de School

De Poolse School Nijmegen – Arnhem Irena Kwiatkowska werd opgericht in 1996. Twee keer per maand op zaterdag kunnen kinderen van 2,5 tot 14 jaar lessen volgen.

De Poolse School Nijmegen – Arnhem is een vereniging, die op vrijwillige basis werkt en op geen enkele manier verband houdt met de leerplicht in Nederland.

We zijn aangesloten bij het Forum van Poolse Scholen in Nederland (FPSN) en werken volgens de richtlijnen van het Ministerie van Onderwijs voor Poolse scholen in het buitenland.

Ouders en geïnteresseerden hebben gedurende deze tijd de gelegenheid elkaar te ontmoeten en bij te praten onder het genot van een kopje koffie of thee.

Wij nodigen ouders en kinderen in juni en september (het hele schooljaar voor de jongste kinderen) uit om ons te leren kennen tijdens gratis proeflessen. Neem dan per e-mail contact met ons op.

Waar?

De lessen vinden plaats op school:

Openbare Basisschool de Tarthorst
Tarthorst 4
6708 HH Wageningen

Klik hier voor een routebeschrijving

Vind en like ons ook op Facebook!

Ons Doel?

Ons doel is om kinderen in contact te brengen met de Poolse taal, cultuur, gewoonten, en tradities. Daarnaast om contact te leggen met leeftijdsgenoten, die zich in een vergelijkbare situatie bevinden, door hen te laten zien dat het spreken van de Poolse taal een voorrecht en plezier is. Geen vervelende plicht!

De lessen zijn gevuld met plezier en liedjes, maar kinderen leren ook Poolse gedichten, lezen Poolse sprookjes, verdrinken Marzanna in de lente … net zoals hun ouders zich herinneren, als de charme van hun jeugd…

Poolse vlag
Poolse Taal

Spreken, lezen en schrijven

Poolse Cultuur
Poolse Cultuur, Gewoonten en Tradities
Poolse leeftijdsgenoten
Poolse Leeftijdsgenoten

Voor Wie?

De school geeft lessen voor kinderen en tieners van 2,5 tot 14 jaar uit Poolse en Pools-Nederlandse gezinnen.

Groepen en programma

Onze lessen zijn afgestemd op hun niveau en behoeften op basis van de curriculumrichtlijnen van het Ministerie van Onderwijs voor Poolse scholen in het buitenland. De lessen worden afgewisseld met liedjes en spelletjes. We willen dat kinderen met plezier naar de les komen.

Groep 1. Parkieten

Docente: Karolina van de Laar-Bednarska, Ph.D.
Lesmateriaal: Het oorspronkelijke programma van de school.

De lessen in de Parkieten-groep (2,5-4 jaar) zijn voornamelijk gericht op het luisteren naar de Poolse taal, het opbouwen van een woordenschat, spelletjes en liedjes.

Groep 2. Kolibries

Docente: Agnieszka Czarnik
Lesmateriaal: „Tropiciele”.

De lessen in de middelste groep (5-6 jaar) zijn speciaal voorbereid voor kleuters, met veel elementen van plezier en muziek. Zij leren hier echter al letters, breiden ons vocabulaire uit en werken met de primer.

Groep 3. Zwaluwen

Docente: Ania Finkers-Tomczak, Ph.D.
Lesmateriaal: „Tropiciele”.

De lessen in de middelste groep (6-8 jaar) bestaan uit het leren lezen, schrijven en het uitbreiden van de woordenschat. Bovendien leren kinderen over de geografie en geschiedenis van Polen.

Groep 4. Valken

Docente: Sylwia Falińska, M.Sc. – Poolse Taal en kennis over Polen.
Lesmateriaal: „Polski krok po kroku Junior”, tekst- en werk-boek.

Tijdens onze lessen verdiepen we de kennis van de Poolse taal. De kinderen leren spreken, lezen en schrijven in het Pools, we verbeteren ook de luistervaardigheid. Ze zingen liedjes, leren de geschiedenis, cultuur en traditie van Polen kennen. We proberen historische en culturele evenementen te combineren, die belangrijk zijn voor zowel Polen als Nederland. Naast leren vinden we ook tijd voor educatieve spelletjes, spelletjes en puzzels. Elk contact met de Poolse taal is voor hen een interessante ervaring. De kinderen samen ontdekken, behouden en ontwikkelen hun taalvaardigheden.

Groep 5. Ooievaars

Docente: Agnieszka Bucholc, M.Sc.
Lesmateriaal: „Poznaję Polskę’’.

De Ooievaars Groep is voor kinderen voor wie de Poolse taal een buitenlandse taal is. De kinderen leren spreken, lezen en schrijven in het Pools. Bovendien leren kinderen over de geografie en geschiedenis van Polen.

Groep 6. Adelaars

Docente: Magdalena Rahman, M.Sc.
Lesmateriaal: Het oorspronkelijke programma van de school.

De Adelaars Groep is voor kinderen die geen probleem hebben met spreken van de Poolse taal. Ze zullen hun kennis van de Poolse spelling, geschiedenis en geografie van Polen uitbreiden en zo hun woordenschat kunnen vergroten.