Aankomende en Afgelopen Evenementen

• za
    nov
    2022

Wycieczka na cmentarz wojenny w | Bezoek aan het Airborne War Cemetery in Arnhem-Oosterbeek

12:00Van Limburg Stirumweg 28, 6861 WL Oosterbeek

W piękny jesienny dzień wybraliśmy się wspólnie z rodzicami, nauczycielami i uczniami z trzech najstarszych klas na cmentarz wojenny w Oosterbeek. Cmentarz wojenny, założony w 1945 roku i liczy obecnie 1764 groby z czasów II wojny światowej, w tym 76 polskich żołnierzy biorących udział w operacji Market Garden.

Na grobach polskich żołnierzy zapaliliśmy znicze, które dostaliśmy od Ambasady Polskiej w Hadze. Po chwili spaceru i refleksji, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie przy Krzyżu Poświęcenia. Zadumani wróciliśmy do szkoły.

Dziękujemy ambasadzie za znicze i pomysł na wspólne upamiętnianie polskich żołnierzy.

Op een mooie herfstdag gingen ouders, leerkrachten en leerlingen uit de drie oudste klassen naar de oorlogsbegraafplaats in Oosterbeek. Op het Airborne War Cemetery, aangelegd in 1945, bevinden zich 1.764 graven uit de Tweede Wereldoorlog, waaronder 76 Poolse soldaten die deelnamen aan de Operatie Market Garden.

Kaarsen zijn aangestoken en geplaatst op de graven van Poolse militairen, die door de Poolse Ambassade in Den Haag ter beschikking gesteld zijn. Na een moment van wandelen en nadenken, is van de aanwezige groep een herdenkingsfoto genomen bij het Cross of Sacrifice. Onder de indruk van dit bezoek is de groep teruggekeerd naar school.

We willen de ambassade bedanken voor de kaarsen en het idee om als school de Poolse soldaten op de wijze te danken en herdenken.