St Andrew’s feest

Nog slechts een week !! Ja, het is bijna St. Andrew’s .. ook in de Poolse School Nijmegen! Wij nodigen de kinderen en ouders uit voor “St. Andrew’s in het Land van Magic” op 29 november 14.00 bij ons school. Wij gaan wax goten, wij beleven een bezoek van feeën en heksen (maar alleen de goede:-)), en wij gaan doen veel spelletjes, wedstrijden en verrassingen!
Andrzejki w Krainie Magii 29-11-2014 Polska Szkoła Nijmegen

andrzejkiEn waar komt St.Andrew’s feest vandaan? .. De origin van “Andrzejki” huwelijk waarzeggerij is niet helemaal bekend – sommige auteurs wijzen op het oude Griekenland, met nadruk op de gelijkenis etymologie van de naam Andrew (Andress) en Griekse woorden Aner, andros aanduiding man, een man; anderen verwijzen naar de aanbidding van de oude Germaanse god Freyr, de gever van rijkdom, liefde en vruchtbaarheid.

Traditioneel was het bestemd voor ongetrouwde meisjes (mannelijke tegenhanger van “Andrzejki” waren “Katarzynki”). St. Andrew’s was toen zeer serieus behandeld, en gehouden in afzondering; in latere tijden in de vorm van georganiseerde bijeenkomsten van meisjes, en vandaag de dag veranderd in een gezellige feest, die wordt vak nog thuis gehouden bij een groep van vrienden samen, of wordt voor kinderen georganiseerd.